Jumaat, 2 November 2012

UJIAN ITU TARBIAH DARI-NYA ;)


Assalam qablal kalam,
Assalamu'alaikum w.b.t.

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang,
selawat dan salam ke atas junjungan Baginda s.a.w., keluarga Baginda serta para sahabat..

Kaifa halukum?
Alhamdulillah, moga sihat2 sahaja..Insya-ALLAH ;)
rasanya lebih 5 bulan blog ini menyepi..
dari after final exam hari itu sampailah lani..huhu,
busy?
dok le sangat..
tapi mula sem 3 ni agak busy lah jugak..
dah ada kelas malam and penempatan agak jauh dari tempat kuliah..
so, balik2 je kecapekan yang amat2 sangat..
ALLAH, hanya Dia Yang Mengetahui..

Em, 
tadi baru balik dari hospital..
adalah urusan yang nak diselesaikan..
mmmmm,
ntah ye, time bile nak pi hospital time tu lah moodnye lain macam.,.
marah? Entahlah..
sedih? Agaklah..kadang2 rasa macam nak mengalir air mata..
melihat orang di sekeliling dengan pelbagai ujian yang dihapinya membuat diri ini bersyukur atas ujian yang diberikan..

ALLAH,
hanya Dia yang mengetahui rasa hati ini..
nak luahkan kat ummi..
tak nak sedih2 depan dia..
kesian ummi,
ujiannya lebih banyak dari aku..

ya,
aku kene kuat..
tak ada sesiapa yang dapat beri aku kekuatan selain diri aku sendiri diatas izin ALLAH s.w.t.
dan aku kene beri kekuatan di atas diriku sendiri untuk orang yang aku sayangi..
Umi,
Ayah,
Abang along,
saudara-mara terdekat,
sahabat-sahabat,
dan orang yang aku kenali..


Muhasabah diri,
itu yang penting..
dengan ujian ini sekurang-kurangnya aku tidak terleka dengan duniawi..
ALLAH s.w.t. mengingatkan aku bahawa setiap yang bernyawa pasti akan mati,
seperti dalam firman-NYA yang bermaksud:

Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Dan sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahalamu. Barangsiapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam surga, maka sungguh ia telah beruntung. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan.

(Surah al-Imran: 185)



ALLAH,
Rahmat dan kasih-sayangMU amat luas,
Engkau tidak menjadikan sesuatu itu melainkan ada sebabnya..
Engkau tahu hamba-MU ini mampu hendak menghadapinya..
Insya-ALLAH, moga Engkau beri kekuatan untuk diri ini ;)

Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan.(Sekali lagi ditegaskan): Bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan.

(Surah al-Insyirah: 5-6)


ALLAHU RABBI 






*tetap berdiri walau sendiri kerna aku ada Engkau ya ALLAH  ;')






Tiada ulasan:

Catat Ulasan